Skip to main content

ترک اعتیاد در خانه

در ابتدا باید گفت ترک اعتیاد و استفاده از دارو و خطرات احتمالی آن نباید خودسرانه باشد و بهترین روش ترک اعتیاد ، مراجعه به پزشک یا کمپ ترک اعتیاد و دوری از محیط زندگی فعلی است تا درمان تحت نظر پزشک و روانشناسان با تجربه در یک محیط مشارکتی انجام گیرد.

بسیاری از مردم به دلایلی چون راحتی در منزل ،مشغله کاری ، ترس از رسوایی ، مسائل مادی و .. تمایل ندارند به کمپ  مراجعه نمایند.

برای ترک اعتیاد در خانه روش های گوناگونی وجود دارد که دارای مزیت ها و معایبی هستند که در این مطلب هم مزایا و هم معایب آن را بیان می کنیم.

مهمترین نکته ترک اعتیاد در خانه این است که اولا باید با اراده و خواست خود فرد باشد و دوما تحت نظر پزشک و یا متخصص انجام گردد، در غیر اینصورت می تواند خطرناک و هم اینکه بازگشت پذیر باشد.

اعتیاد دارای دو جنبه جسمی و روانی است.

درمان جسمی بدون ریشه یابی عوامل پیدایش و بدون درمان روحی ، سودی ندارد و فرد مجدد به دلیل وجود انگیزه های روانی مجدد به مخدر پناه می برد.

مزیت ترک در کمپ ترک اعتیاد

در کمپ ترک اعتیاد بخش اعظم درمان در بعد روحی و روانی بیمار و ریشه یابی عوامل گرایش فرد به اعتیاد است که توسط روانشناسان و مددیاران با تجربه انجام می گیرد .همچنین در برخی کمپ های ترک اعتیاد از مشاوره و کمک افراد سالم و موفقی در جلسات NA استفاده می کنند که قبلا درگیر مواد بودند و چون خود این راه را طی کرده اند می توانند مشاور و یاری رسان خوبی برای مددجویان باشند.

روش های ترک اعتیاد در خانه

روش ترک ناگهانی مخدر

در این روش فرد به یکباره مصرف مخدر را قطع می نماید که می تواند خطرناک نیز باشد .

ترک ناگهانی در منزل و بدون مشورت پزشک برای افراد با سابقه مصرف زیاد و افراد دارای بیماری می تواند عوارض خطرناکی مانند تشنج، سکته مغزی، حمله قلبی و.. همراه داشته باشد. در صورتی که با کمک و راهنمایی پزشک می توان این علائم را کنترل کرد و از عوارض خطرناک آن تا حد زیادی جلوگیری نمود.

روش سنتی و تدریجی

در این روش فرد سعی می کند مصرف خود را به تدریج کاهش داده و به صفر برساند. این روش بهتر از روش ناگهانی است اما باز احتمال بازگشت به مصرف در آن وجود دارد. این روش عوارض کمتری دارد و اگر تحت نظر روانشناس انجام شود، با بکار بردن روش های روان درمانی احتمال بازگشت نیز کاهش می یابد.

ترک تریاک با استفاده از دارو در منزل

برای ترک اعتیاد در منزل می توان از داروهای ترک اعتیاد استفاده نمود. ترک تریاک با متادون یکی از این روشهاست. این کار حتما باید با تجویز و نظر پزشک متخصص انجام شود. در غیر این صورت نه تنها موثر نیست بلکه اعتیاد به داروهای ترک را نیز به دنبال دارد. متادون و B2 از جمله داروهایی هستند که برای ترک تریاک مصرف می شوند.

متادون سبب بهبود وضعیت عمومی بیمار و کاهش علائم روانی ناشی از ترک می‌شود. اما چنانچه به صورت خودسرانه و بدون تجویز و تعیین میزان مصرف مورد استفاده قرار گیرد باعث وابستگی و اعتیاد می شود.

داروهای سنتی

طب سنتی جهت ترک اعتیاد راهکارهایی پیشنهاد می کند تا عوارض دوره ترک را کاهش دهد

البته باید توجه داشت بسیاری از داروهایی که در بازار با نام داروهای گیاهی به فروش می رسانند تقلبی بوده و عمدتا شامل داروهای آرامبخش غیر گیاهی مانند متادون ،آستامینوفن ، قرص b2  ،ناپروکسین و .. است.

گیاه افتیمون: 

مصرف روزانه 2 قاشق مربا خوری پودر گیاه افتیمون همراه با آب پنیر باعث سم زدایی بدن و پاکسازی روده و معده می شود. همچنین آب پنیر با نفوذ به بافت های بدن باعث خروج اخلاط کثیف و فاسد از بدن می شود. گیاه افتیمون را می‌توان از عطاری‌ تهیه کرد.

برگ آلوئه ورا به همراه عسل یا شیره انگور: 

مصرف ترکیب ژل آلوئه ورا و عسل یا شیره انگور به صورت 8 ساعت یکبار به میزان یک قاشق مرباخوری باعث کاهش علائم ناشی از ترک و ترک آسان تر می شود.

اسپند : 

مصرف 2 الی 10 گرم دانه اسپند به همراه پودر شاخه و برگ آن باعث می شود فرد بتواند بدون استخوان درد و خماری مصرف تریاک را ترک نماید. باید توجه داشته باشید دانه اسپند نباید پودر شود.

ماساژ درمانی:  

ماساژ کل بدن با روغن زنجبیل، سیاه‌دانه یا روغن بادام تلخ باعث کاهش درد ناشی از ترک می شود.

مصرف دمنوش های گیاهی:  

مصرف روزانه دمنوش هایی مانند مریم ‌گلی، آویشن  ،گل بابونه، گل شقایق نعمانی، همراه با عسل و آبلیمو را برای ترک اعتیاد به تریاک موثر می دانند.

کلام آخر

معمولا افراد به دلیل اینکه در محیط خانه احساس امنیت و آرامش بیشتری دارند به صورت راحتر اعتیاد را ترک می کنند. از طرفی معتادانی که از روش ترک اعتیاد در خانه استفاده می کنند نسبت به افرادی که روش ترک اعتیاد در کلینیک یا کمپ را انتخاب کرده اند بیشتر در معرض بازگشت به اعتیاد و مصرف مجدد مواد قرار دارند.

چند راهکار برای پاک ماندن بعد از ترک

  • خود را با کار و یا با عضویت در باشگاه ورزشی و دنبال کردن یک رشته خاص مشغول کنید.
  • از دوستان و محیطی که انگیزه مصرف را به شما می دهد به شدت دوری کنید.
  • در جلسات مشاوره و همدردی گروهی مشهور به NA شرکت نمایید. این جلسات معمولا در کمپ ها یا برخی مراکز ترک اعتیاد به صورت منظم برقرار می گردد و مکانی برای تبادل تجربیات و ایجاد انگیزه پاک بودن است.

ترک اعتیاد مواد مخدر زمانی موفق خواهد بود که فرد انگیزه و اراده ای قوی برای انجام اینکار داشته باشد. انگیزه فرد می تواند مواردی مانند خانواده، همسر و فرزند، شغل، موقعیت اجتماعی و مواردی از این قبیل باشد. دنبال کردن بهترین و سریع ترین روش ترک اعتیاد در منزل نیازمند صبر، تعهد، تصمیم قطعی و دلایل قوی است که فرد را به تحمل سختی ها و ادامه راه ترغیب کندو حتما تحت نظر و مشاوره پشک یا مختتصان این امر باشد.

54 دیدگاه برای “بهترین روش ترک اعتیاد در خانه”

شروع گفتگو
1
مشاور آنلاین واتساپ
سلام و عرض ادب
اگر سوالی در مورد پذیرش بیمار در کمپ ترک اعتیاد سیدین دارید ، به صورت آنلاین اینجا در واتساپ می توانید بپرسید.
برای ادامه گفتگو بر روی " شروع گفتگو" کلیک نمایید.