Skip to main content

کمپ ترک اعتیاد سیدین: گیاهان دارویی از دیرباز مورد استفاده بشر بوده اند و بسیاری بر این باورند که عوامل بیماری و درد بشر با منشا طبیعی است و از آنجا که در چرخه طبیعت هر ماده و موجودی در چرخه غذایی موجود دیگر است پس درد و درمان همگی در طبیعت وجود دارند یعنی اگر ویروس و یا باکتری در طبیعت باشد قطعا آن ویروس دشمنی دارد که آن نیز در طبیعت است.

در مورد ترک اعتیاد نیز گیاهانی وجود دارند که به واسطه وجود عناصر و مواد مسکنی که در آنها وجود دارد می توانند به فرایند بهبود علائم ترک اعتیاد کمک نمایند.

قطعا ترک اعتیاد باید به میل و اراده فرد باشد و این گیاهان فقط کمک کننده هستند

در زیر تعدادی از این گیاهان را بر می شمریم

زنجبیل

زنجبیل از گیاهان دارویی انرژی‌زا است و می‌تواند به تسکین درد‌های عضلانی ناشی از ترک اعتیاد و بهبود حالت تهوع ناشی از آن کمک زیادی کند.

فواید زنجبیل

  • تسکین درد‌های عضلانی ناشی از ترک اعتیاد
  • بهبود حالت تهوع ناشی از ترک
  • داروی جایگزین برای کاهش علائم قرص‌های مخدر مورفین
  • اثر مثبت در بهبود علائم افسردگی و اضطراب

ریوند چینی

گیاه دارویی ریوند چینی، سستی و خماری را در افراد معتاد کاهش می‌دهد و نشاط آور است. همچین به کاهش مشکلات گوارشی، یبوست و بهبود تهوع کمک می‌کند.

اسپند

هارمین و آلکالوئید موجود در عصاره اسفند از انتاگونیست‌های سروتونین محسوب میشوند که محرک سیستم اعصاب مرکزی و مهار کننده آنزیم منوآمین اکسیداز است. این ویژگی‌ها کمک شایانی به تسکین درد و بی‌تابی‌های فرد معتاد می‌کند.

تاتوره سیاه

تاتوره سیاه خاصیت ضد درد و مسکن دارد و تسکین دهنده خوبی برای درد‌های ناشی از ترک مواد مخدر است.

دم کرده زرشک و بید

این دم کرده، حاوی مواد افیونی است و نوشیدن آن موجب خون رسانی و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. بربرین موجود در گیاه زرشک اثرات آنتی کلینرژیک، ضد تشنجی و ضد اسپاسم دارد. این گیاه در دوز‌های کم و به صورت خوراکی دارای خواص ضد اضطرابی است. همچنین پوست درخت بید که یک آسپرین طبیعی و گیاهی است و نوعی مسکن درد گیاهی محسوب می‌شود.

جوی دو سر

این گیاه مقوی اعصاب و آرام بخش است و در طب سنتی برای بی خوابی و اضطراب به کار می‌رود.

بادرنجبویه

گیاه دارویی بادرنجبویه دارای خواص ضد درد، ضد اضطراب، آرام بخش، ضد تشنج و خواب آور است و عوارض ناشی از ترک مواد مخدر را کاهش می‌دهد.

زنیان

زنیان دارای خاصیت ضد اسپاسم است و همانند داروی متادون بر کاهش علائم سندروم ترک اعتیاد موثر است.

اسطوخودوس

اسطوخودوس دارای اثرات ضد اسپاسمی، آرام بخشی، ضد افسردگی، خواب آوری و ضد تشنجی است. از خواص اسطوخودوس برای آرامش و کاهش علائم ناشی از ترک اعتیاد در معتادان میتوان استفاده کرد. مصرف دمنوش اسطوخودوس همراه با سنبل الطیب برای آرام بخشی ناشی از ترک اعتیاد مفید است.

گل ساعتی

از شایعترین عوارض ترک اعتیاد، بدخلقی و عصبی بودن است. همچنین مشکل در خوابیدن، بیقراری زانو‌ها و پا‌ها تا جایی که شاید نتوانند تا چند روز یک خواب خوب داشته باشند. برای درمان این حالت دمنوش گل ساعتی مفید خواهد بود.

شما میتوانید دمنوش این گیاهان را تهیه کرده با کمی عسل مصرف کنید، اما لازم است همانند سایر گیاهان دارویی از زیاده‌روی در مصرف آن‌ها خودداری و همواره زیر نظر پزشک متخصص مصرف کنید.

علف چای

این گیاه مسکن اعصاب و آرام بخش است و دارای اثرات ضد تشنج و ضد درد است و مصرف آن میتواند مفید واقع شود.

خرفه

خرفه گیاهی است علفی و گوشتی که دارای خواص آنتی اسپاسمودیک و شل کننده عضلانی است و با کمترین عارضه جانبی میتواند به معتادان در کاهش علائم ترک اعتیاد کمک کند.

جدوار

گیاه جدوار دارای ویژگی ضد تشنج است و دارای طیف وسیعی از فعالیت‌های ضد استرسی در مقابل فاکتور‌های استرس‌زای مختلف است. داروی حب جدوار یک مسکن گیاهی قوی است که برای تسکین درد‌های استخوانی، درد‌های مفصلی و ماهیچه‌ای مفید است و به کاهش علائم ترک اعتیاد و بازسازی بدن بعد از ترک، کمک شایانی می‌کند.

نکته مهم:

بعضی افراد سودجو با تهیه موادی تقلبی در قالب قرص و یا شربت های گیاهی ترک اعتیاد اقدام به فروش آنها می نمایند که پس از بررسی کارشناسان سازمان بهزیستی مشخص گردیده بخش عمده این داروها از موادی شامل متادون ، آستامنوفین ، ناپروکسین و قرص b2 تشکیل گردیده که برخی از این مواد در صورت استفاده غیر علمی خودمی توانند باعت اعتیاد یا مضرات دیگری برای بدن گردند.

همچنین برخی از  داروهای گیاهی بر حسب اینکه گیاهی هستند نباید بیش از اندازه مصرف گردند یا با داروهای دیگر همزمان مصرف شوند زیرا به مانند سم در بدن عمل خواهند گرد.

پس جهت مصرف هر گونه داروی گیاهی با پزشک متخصص گیاه دارویی مشورت نمایید و اگر داروهای خاصی جهت بیماری خاصی میل می کنید ، پزشک را مطلع نمایید.

برداشتی از: مجله علوم پزشکی (ویژه نامه فراورده‌های طبیعی و گیاهان دارویی)

29 دیدگاه برای “داروهای گیاهی ترک اعتیاد”

شروع گفتگو
1
مشاور آنلاین واتساپ
سلام و عرض ادب
اگر سوالی در مورد پذیرش بیمار در کمپ ترک اعتیاد سیدین دارید ، به صورت آنلاین اینجا در واتساپ می توانید بپرسید.
برای ادامه گفتگو بر روی " شروع گفتگو" کلیک نمایید.